gikas

Snart panik...

Publicerad 2009-04-06 15:57:48 i Allmänt

Hjälp, vilken väg ska jag gå??? Vad ska jag satsa på - söka jobb eller gå en utbildning? Få lön eller ta studielån? Ska jag välja med hjärtat eller förnuftet? Ska jag dra mot det jag är bäst lämpad för och mest intresserad av, eller välja klokt där jobben finns och lönen ligger på en bättre nivå? Hade jag varit yngre hade jag inte tvekat att välja det mest lockande, men nu när jag har familjen att tänka på så gäller det att tänka både en och två gånger vad mitt val kan leda till. Det känns så definitivt. Tänk om någon kunde sia om framtiden - då vore det ju lätt.

Den 15.e april ska ansökningarna till höstens utbildningar vara inne och jag försöker hitta luckor då jag kan sätta mig och fundera i lugn och ro utan störningar, för på dagarna är det inte lätt att kunna koncentrera sig med en liten filur som rycker och drar överallt. Visste jag bara att det fanns jobb så skulle jag tveklöst söka till utbildningar som t e x Informatör, grafisk design, grafisk kommunikation, inredningsarkitekt eller liknande, men i de brancherna är det ett klart överskott så då ska man ha riktigt flyt. Jag inser i alla fall att det är viktigt att känna ett starkt intresse för innehållet i den utbildning man väljer, annars blir det bara tungt att ta sig igenom studietiden. Då är det bättre att söka ett liknande jobb som idag och kanske ha sina intressen vid sidan om på fritiden i stället, gå kortare kurser kanske (fast tiden ska räcka till också). 

Jag avundas de som har vägen utstakad redan när de är unga, de som redan som barn vet bombsäkert vad de vill bli. Då är det säkert heller inte några problem att nå sina mål. Själv ville jag bli frisör, serietecknare, författare, hunduppfödare, detektiv och färghandlare så det spretade lite åt olika håll redan då.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela