gikas

Arbetsförmedlingen

Publicerad 2009-08-25 21:55:26 i Allmänt

När jag vinkat av Ines på dagis (första "riktiga" dagisdagen) så åkte jag in till stan för att skriva in mig på Arbetsförmedlingen. Det var lättare sagt än gjort. Fick först vänta en halvtimme innan de öppnade. Hur sjutton kan de ha öppet bara mellan 10-16?! De jobbar ju från kl. 8 (telefontid) så varför kan inte åtminstone lokalerna vara öppna för folk som vill använda datorerna eller kolla in annonser? Att handläggarna bokar in möten först efter 10 är väl en annan sak. 

När jag äntligen kom in så slog jag mig ner vid en dator för självbetjäning och klickade in mig på "ansökan om a-kassa" i tron att man skulle börja där. När jag efter mycket knappande fastnade på en fråga och fick hjälp så hade jag tydligen gått in under helt fel rubrik och fick börja om. En inregistrering skulle göras först.....mera knappande. Kändes lite luddigt när jag skulle hitta rätt rubriker för mina meriter, men jag fick i alla fall till det hyfsat tror jag. Slutligen skulle man ange datum för senaste anställningen, men eftersom jag gör min sista dag (som arbetsbefriad med lön) den 31:a - alltså i framtiden - så gick inte det att skriva in. Varför i hela friden ska man inte kunna registera sig som arbetssökande INNAN man slutar? Nu fick jag och personen som hjälpte mig göra en specialare för att kunna avsluta registreringen. 

Därefter fick jag ta en nummer lapp och vänta på min tur vid en bemannad disk. Kvinnan gav mig en mapp med en massa informationsmaterial och tid hos en handläggare. Fast viktigast av allt var att jag återkom dit nästa tisdag - första arbetslösa dagen - för påanmälan till a-kassan. Det gick inte heller göra i förskott tydligen. Jag vet inte, men är det bara jag som tycker att det verkar lite omständigt på Arbetsförmedlingen???  Fortsättningen blir intressant.....   

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela