gikas

Budgetvariant eller inte?

Publicerad 2009-08-25 00:57:48 i Allmänt

I dag har vi haft eld i baken allihop. I ett rasande tempo har Pontus gamla rum rivits ur totalt, Andréa och Alex har gjort ett jättejobb! Vad mycket byggskräp det blev  från ett enda rum.

Vi velade ett tag om vi skulle fuska till det i tak och golv när garderoberna rivits för att fixa hålen, men kom fram till att om det i alla fall ska göras så ska det göras ordentligt - annars skulle vi säkert ångra oss. Därför rev vi ut allt.

Medan ungdomarna slet med rivningen så åkte jag och Nils till Bygg Max och köpte gipsskivor + ett paket takskivor på K-rauta. Till vår stora lycka så hade vi kvar några paket från taksättningen i hallen uppe så det fattades bara ett par skivor så skulle det kunna användas. Väl hemma slängde vi i oss rester till lunch och sen körde Nils och Alex igång med gipsskivorna. Alex går bygg på gymnasiet, så samtidigt som Nils fick bra hjälp så var det nyttig praktik för grabben. 

Andréa, jag och Ines åkte för att kolla på mattor och tapeter. Fast först fick vi köra tillbaka släpvagnen som vi lånat på Bygg Max. Eftersom det var första gången jag körde med släp så gruvade jag mig ordentligt, men det bra. Tack och lov så slapp jag backa för det hade garanterat slutat i katastrof  :-)  Ines fick korv-mellis i bilen så hon var på bra humör hela tiden.  

Normalt sett brukar jag undvika färgaffärer för jag får sånt otroligt "ha-begär" av alla vrålsnygga tapeter. Som tur är så är de oftast lika dyra som snygga, så det är lika bra att gå in med skygglappar på en gång. Den här gången lyckades jag med konststycket att bara kolla på tapeter till Andréa:s rum. "Bara" förresten....vi har tänkt en vit tapet som möjligen skiftar i något mönster...rullade upp och ihop säkert 50 varianter! Inget lätt val.  

Nu åter till frågan; ska man köra budgetvariant eller välja den tapet hon helst vill ha? Det hade ju varit enkelt om hon fastnat för den billigaste, men sån tur har man ju aldrig. De var faktiskt rätt tråkiga tyckte vi båda. I stället fastnade vi för två andra alternativ. Föll direkt för denna (fast med rosorna i silverfärg): 
   
Tanken var i så fall att vi ska köra helt vita väggar i övrigt och dekorera med lite annat. Rosorna är såå mycket coolare i verkligheten eftersom de har små textrader i sig med fina budskap. Rullen är svindyr (649:-) så detta alternativ kräver en del eftertanke. Den enfärgade vita som passade till kostar "bara" 299:-.....suck. Man kan ju måla vitt också, men jag vet inte om det skulle bli lika bra som tapet på de nygipsade väggarna.  

Det andra alternativet som vi båda gillade är en Boråstapet som heter Passion 3258, vit med bladmönster. Den kostade 349:- rullen. Väljer vi den så blir det samma tapet i hela rummet. 

Det billigaste alternativet var en vit, småmönstrad Borosantapet för 149:- rullen, men den avskydde Andreá. Jag tror däremot att den skulle bli hyfsad bara man sätter upp något på väggarna för att göra det tufft ändå. 

I bland är det så trist att ha begränsat spelrum när idéerna dyker upp som skarpa bilder i hjärnan. Jag "ser" ju hur bra det skulle bli om man bara gjorde si eller så. De silverfärgade rosorna, svart, vitt + en skarp accentfärg på textilier, silvergrå heltäckande matta, svart soffa med massor av kuddar.....kan bara inte bli fel....om vi har råd.   

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela