gikas

Djurräddning 1

Publicerad 2009-08-30 19:31:03 i Allmänt

Häromdagen var jag ute och gick med en av mina grannar och vi hamnade nere vid ridskolan i Nolby. Tänkte runda hagarna och låta lillkillen kika på hästarna för han gilade inte att sitta i vagn. Plötsligt såg vi ett travhästföl, modell lite större, som stod och mumsade hö - på utsidan av hagen - den var lös! Vad skulle vi göra?! Inte en hästmänniska i sikte så jag tog mod till mig och gick mot hästen för att försöka fånga in den. Plötsligt började den gå emot mig och jag valde mellan att stå kvar eller springa för livet...hjälp, vad stora djur hästar är!! På något sätt behöll jag lugnet och tog tag i grimman....och sen då?

Där stod jag med en vilt främmande häst och visste inte vad jag skulle göra av den. Katarina gick för att hämta någon som kunde hjälpa oss under tiden som jag pratade hästspråk (smack, smack) och klappade den lugnande. Det visade sig att den unga hästen hade smitit från någon travhästägare i närheten, men att den kunde gå lös (enligt ridskolepersonalen) tills han hämtade den. Konstigt tyckte vi, men jag släppte grimman och lät min nyfunne vän gå dit han/hon ville - den gick efter oss! Vid det laget hade jag nästan fäst mig vid det vackra (och faktiskt väldigt snälla djuret) så jag ville ju inte att den skulle häng med ända upp till vägen och riskera att bli påkörd. Som tur var så lockade det goda gräset mer än vi, så den stannade efter bara en bit. 

Tycker nog att stall-tjejerna ändå borde ha satt fast den eller åtminstone stoppat in hästen i någon av hagarna för tänk vad som hade kunnat hända om den gått upp på vägen. 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela