gikas

Fönsterbyte

Publicerad 2009-07-21 21:42:08 i Allmänt

Äntligen ett nytt fönster i vårat sovrum! Där satt två gamla två-glasrutor som egentligen hade platsat bäst i en enkel sommarstuga eller nåt. De var otäta och dragiga och öppnades utåt så man var tvungen att stå på stege för att rengöra dem. Det var risiga rutor på de flesta ställen när vi köpte huset, men vi byter dem i takt med att vi hittar överblivna, eller bättre begagnade fönster för att hålla nere kostnaden. Den här gången hittade vi ett helt nytt, vändbart treglasfönster för halva priset. Enda haken var att jag fick måla det vitt på utsidan som annars var täckt av grå aluminium. Nu har Nils satt in det och det blev såå bra! Nu fattas bara en fönsterbräda, gardiner och lite "piff" så kan vi njuta av utsikten.   
 

I dag kom min raring Annika L på fika. Förr slank vi in till varandra lite titt som tätt när hon bodde "nästgårds", men efter flytten till Granloholm blir det mer sällan vi ses (även om vi surrar rätt ofta via telefon). Bjöd i alla fall vännen på lite hembakat på mitt nya kakfat (som den präktiga hemmafrun jag vill ge sken av att vara, he he....not). Min bakperiod lär snart gå över om jag känner mig själv rätt.  

Min minsta älskling gjorde förresten sin första ordentliga vurpa för ett par dagar sen då jag var kvar i Skellefteå. Nils ringde och sa att han hade hjärtat i halsgropen och då får man ju genast en klump i magen av obehag. I ett obevakat ögonblick hade hon ramlat utför trappen på framsidan där vi har stenbeläggning nedanför och slagit i huvudet. Nils fick order från sjukvårdsupplysningen att hålla koll på hennes allmäntillstånd under kvällen och natten, men lyckligtvis verkade det ha gått bra för hon var glad och pigg trots en stor bula i pannan.

Han såg inte när hon föll, men troligtvis rullade hon ner vilket dämpade smällen - tack och lov lilla älskling! 

Idag upptäckte jag en annan stor fara här hemma - spisen saknar barnspärr på ugnsluckan. Märkte det när gissa vem öppnade den då jag värmde tacoskal till middagen. Tur jag stod nära och hann hindra henne från att bränna sig. Nu gäller det att komma ihåg att fixa en ny spärr å det snaraste. Har inte haft en tanke på det innan. Man har liksom legat av sig på barnsäkerhetstänket sedan de äldre barnen var små. 

    

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2009-07-21 23:14:22

Hej kusin Erica!

Skönt att höra att det gick bra för Inez när hon ramlade!

Vi har haft en del fina dagar på havet sen ni åkte hemåt. I dag däremot har regnet vräkt ner, men nu ser det lite ljusare ut och i morgon utlovas sol igen. HW, Simon, morfar och två "killar" till åker till fjällen i morgon och fiskar. Hanna jobbar sina sista dagar för den här semesterperioden och Erik tog flyget till Dalarna i morse. Själv ska jag bara ta det lugnt.....förhoppningvis i en solstol på gullsand!

Kram Marie

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela