gikas

Kaffemuffins

Publicerad 2009-07-08 17:53:09 i Allmänt

Det var ett tag sedan jag bakade sist så nu blev jag sugen på att sno ihop något gott till kaffet. Det blev chokladmuffins med kaffeglasyr och mandel. De blev inte så höga och fina som jag hoppats, men faktiskt riktig goda ändå. I början av min "bak-karriär" så följde jag alltid recepten slaviskt, men nu vågar jag improvisera lite i alla fall. Den här gången hade jag inte tillräckligt med blockchoklad och vanlig yoghurt, så det blev till att dryga ut kvoten med hackad mandelmassa och lite vaniljyoghurt, men det funkade bara bra. 
  
Här är originalreceptet (jag gjorde fler i mindre formar i stället för jumbosize):

Passade även på att baka lite matbröd också när ugnen redan var varm, det blev fyra maffiga fullkornsbröd. Tog lite tid att göra med jästid på 2x45 min + 45 min i ugnen, men jag hoppas de är värda all väntetid när de kommer ut ur ugnen om en stund. Ser åtminstone fina ut när man kollar på dem :-) 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela