gikas

Konstnär på flera sätt

Publicerad 2009-06-07 22:13:17 i Allmänt

Jag stod som en ostkrok och målade under taket medan Nils höll i stegen. Skulle ha behövt lite längre armar, men det gick hyfsat i alla fall. Vi passade på när Ines sov. Plötsligt kom en av de flitigaste människorna jag känner förbi på cykel och såg jättesportig ut - Lotta Boholm-Wall. Det var länge sedan vi sågs, men när hon berättade om sin vardag på senare tid så förstod jag varför. Jag bara gapade.....

Lotta jobbar som träslöjdslärare och extraknäcker på Södra Berget Spa, pluggar på halvfart, har egen firma som träbildhuggare, har hus och rätt stor familj...PLUS att hon tränar mycket och hade nyligen gjort en Svensk Klassiker. I den bedriften ingår Lidingöloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan på cykel och Vasaloppet. Vaaa, hur tufft är inte det att ha på sin meritlista!?! (En annan som är skitstolt när jag någon enstaka gång promenerat runt Västbo.) Otroligt starkt gjort av Lotta att klara av allt detta...samtidigt. Hon berättade att det har krävts en otrolig disciplin och fullständigt schemalagda dagar så nu längtade hon verkligen efter ledig tid. Man MÅSTE ju faktiskt vila ibland också.
 Totemdel
Kolla in vilka fantastiska skapelser denna vackra, roliga och mångsidiga kvinnan kan skapa i trämateriel.

Lotta jobbar ibland med motorsåg så det är klart att hon behöver en del styrka, Hon har t e x gjort var sin stor totempåle åt sina tre flickor och vid Selångersån står statyn "Jag" som hon skapade av ett av träden som togs ner runt Vängåvan. Det var en träskulpturtävling där Sundsvallsborna fick rösta på sin favorit och Lotta vann. 
Skulptur

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela