gikas

Gräsliga ogräs

Publicerad 2009-06-14 00:18:48 i Allmänt

Jag är ingen sån som står med rumpan upp och plockar maskrosor i trädgården hela dagarna. Fast idag fick jag "draghjälp" av mamsen och kom igång med de rabatterna som nästan var helt igenvuxna av en massa grönt som inte skulle vara där. Det svåra är bara att skilja på vad som blir fint (om solen börjar lysa någon gång) och vad som ska bort. Det var t e x några slingriga små växter med jättesöta blå blommor som jag inte hade något minne av att jag planterat. Mamma påstod att det var ett ogräs, men jag lät dem vara för de var gulliga ändå.

Planteringen i slänten var värst, den tog flera timmar att rensa. Är så glad att planteringarna på framsidan är täckta med plast och grus som hindrar ogräset att komma upp. Tanken är att alla rabatterna ska vara lättskötta, men innan de blivande marktäckande buskarna har vuxit till sig så får jag räkna med att röja i slänten. Hoppas de växer mycket och fort det här året. 

Nu har vi säkrat de nyplanterade sommarblommorna för regnet som ska komma. Bar in vissa under tak och de andra täckte vi med plastpåsar. Det ska regna enorma mängder (om SMHI har rätt den här gången) så vi tog det säkra före det osäkra så nu kan ovädret komma. Hoppas jag inte kväver dem under påsarna bara..... 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela