gikas

Pajrecept & bakbokstips

Publicerad 2009-05-03 22:28:02 i Allmänt

Den här ananaspajen är både jättelätt att göra och hur smarrig som helst. Första gången jag gjorde den så använde jag hallon i stället för ananas och eftersom det är mitt favoritbär så måste jag säga att den blev snäppet godare. Är man velig så blandar man båda smakerna. (Bilden ger tyvärr inte den färska pajen rättvisa eftersom denna stått i kylskåp. Helst ska den ju serveras varm eller ljummen)


Pajdeg:

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Blanda ihop allt och tryck ut degen i en pajform, ca 28 cm.

Fyllning:

3 dl krossad, avrunnen ananas (eller hallon)
2 dl cremé fraiche
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Rör ihop alla ingredienser till fyllningen och häll i pajskalet, grädda 30 min i 175 grader.

Receptet kommer från den här underbara bakboken som jag fick i julklapp. "Två systrars söta" av Lisa och Monica Eisenman som driver The cookbook café. Precis som namnet antyder är det helt enkelt en kombination av café och kokbokhandel. Värd varenda krona om du gillar att baka.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela