gikas

Smarriga rutor

Publicerad 2009-05-01 15:46:23 i Allmänt

Sist jag var på klädvisning i Ortvikens båthamn så bjöd härliga Anita på fantastiskt goda kak-rutor i långpanna. Jag bad om receptet och nu var hon så snäll och mailade det till mig. Tänkte att jag skulle dela med mig till er också:


Backabo chokladrutor


3 ägg

2,5 dl socker

2,5 dl vetemjöl

1,5 msk kakao

1 tsk bakpulver

1 dl vatten

100 g smör


Kokossmet

75 g smör

3 dl kokos

1,5 dl socker

2 små ägg


Koka upp vattnet och smält smöret i det.

Gör därefter som en vanlig sockerkakssmet.

Häll smeten i en smord liten långpanna.

Grädda i 200º i ca 15 minuter.


Kokossmet:

Slå alla ingredienser i en kastrull.

Småkoka under vispning till en krämig smet.

Bred smeten över kakan och grädda 10 minuter till.

Låt kakan svalna och pudra över florsocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela