gikas

Spara kvitton

Publicerad 2009-05-08 11:05:26 i Allmänt


Jag är duktig på att spara kvitton, men de ligger inte direkt i ordning så de är inte lätta att hitta rätt om det behövs. Ändå är det en stor fördel att ha dem kvar har jag upptäckt. Konsumentköplagen säger att man har två år på sig att reklamera en vara som gått sönder om det inte handlar om ovarsamhet eller vanligt slitage förstås. Då är det bra att kunna visa kvittot.

Jag ville testa detta och letade fram kvittot på min 1 1/2 åriga handväska vars syntetmateriel hade spruckigt på flera ställen och tog med den till affären där den var köpt. Expediten tittade på min väska och på kvittot och sen var det inga som helst problem att få igenom reklamationen, trots att den t o m var köpt på rea. Jag bytte till en sprillans ny plånbok i stället och gick därifrån som en mycket nöjd kund.

"Varför gör man inte det här oftare?" tänker jag. Det kanske skulle leda till längre hållbarhet på prylarna man köper, mindre slit och släng. Tyvärr har man ju oftast varken tid eller lust att bry sig - om det inte handlar om riktigt dyra saker förstås, eller sånt som är nyinköpt.

Det var bara en enda nackdel med min reklamation, att jag är utan väska och måste hitta en ny. Bäst att spara kvittot på den också, man vet aldrig hur länge den håller.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela