gikas

Tuss med humör

Publicerad 2009-10-18 22:55:43 i Allmänt

Jag har gått och gruvat mig för Egons pälsvård, men i går blev det akut eftersom den lilla räkan fick för sig att han skulle rulla sig i något äckligt som låg ute. Jag brukar hålla honom klippt, men nu hade pälsen blivit både lång och tovig så det kändes som hög tid att snagga honom nu så det hinner växa ut lite lagom till kalla vintern.

Normalt tar det flera timmar (p g a en massa sprattel) att klippa Egon men efter en lekstund med Ella och hennes kompis så var han lite mer medgörlig än han brukar så det gick riktigt bra den här gången. Han brydde sig inte ens när jag skulle ta tassarna som han annars gör allt för att gömma när saxen är framme.
 
Tänk att det kan bli så mycket hår av en enda liten hund. Jag visar ingen bild på själva jycken för han ser inte klok ut idag, som en gammal, tussig raggsocka ungefär. Det beror på att många av tovorna löser upp sig när man klipper honom och då får man ta allt en vända till innan han blir jämn och fin. Jag brukar göra så för då slipper man jobba så hårt med tovorna innan. Skulle ha snyggat till honom idag, men vi blev så ovänner att jag spar det till en annan dag då han står lite högre i kurs. 

Anledningen till bråket var att han morrade när Ines gosade med honom, först bara lite men när hon höll kvar sin hand så blev han riktigt grinig vilket fick mig att ryta till och knuffa iväg honom. Då fortsatte den envisa tussen att morra åt mig också så jag motade iväg honom till sin korg och beordrade honom att lägga sig i den. Han protesterade högljutt hela vägen och klev upp så fort jag vände ryggen till. Samma procedur hände säkert tre ggr till innan jag fick honom att stanna kvar. Sen fick han ligga där tills jag kallade till mig honom och lekte lite för att visa att vi var vänner igen. Jädra tjurskalle till jycke!

Jag tycker mig märka på honom att han är lite extra orolig nu så jag har en teori att det är löptikar i närheten som ställer till det i skallen på honom. (Ännu en anledning till att spara ihop till en kastrering). Hoppas bara att Egon och Ines lär sig att umgås på ett bättre sätt, annars är jag orolig att han till sist markerar med mer än morrande när hon blir för närgången. Jag försöker lära honom att gå undan och henne att sluta jaga honom och att vara klappa försiktigt, men helt tryggt känns det ju inte så jag måste alltid passa dem noga.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela