gikas

Strävan efter ordning och reda

Publicerad 2009-10-13 13:43:19 i Allmänt

Drömmen är att slippa leta saker och därför försöker jag ordna så att var sak har sin plats. Det tar sin lilla tid, men om man gör en insats lite nu och då så kommer man ju ett steg närmare målet. Det gäller att hitta smarta lösningar och köpa in rätt förvaringsmöjligheter så som t e x hyllor, krokar, lådor och burkar. Det första jag tog tag i var städskrubben där allt låg huller om buller, batterier, lampor, sladdar, skruvar, verktyg...ja ni vet allt möjligt som man stuvar in där. Jag köpte utdragbara och stapelbara lådor och märkte upp dem - det var det bästa jag gjort, halverade säkert tiden det tog att hitta ett nytt batteri eller byta glödlampa.

Förråd och garage är andra såna utrymmen där man skulle vilja ha det riktigt praktiskt ordnat, men upphängning, hyllor och märkta lådor. Har kommit en bit på väg, men där krävs det en större insats genom att först plocka ur allt som man inte behöver ha kvar. Perfekt jobb nu på hösten om jag får familjen med på noterna vill säga.  

I går gjorde jag ett mini-ryck och tog tag i ljusförvaringen. Innan hade jag ljus lite varstans, men nu blev det så här:
    
Godislådor med olika värmeljus, en högre plastlåda för blockljus och en lägre för avlånga ljus. Värmeljusen byter man ju oftare så de förvarar jag på närmare håll än de andra som ska få stå nere i förrådet. Genomskinliga lådor är bäst för då ser man direkt vad som är i dem.  

Har säkert tusen andra projekt i "operation Ordning & Reda", men betar jag av dem ett efter ett så kanske alla låter bli fråga mig hela tiden var saker och ting är i framtiden. Fast det förutsätter ju att alla lägger tillbaka allting på sin plats också...att nå dit är nog den största utmaningen av alla :) 

Kom gärna med egna tips på smart förvaring i smått och i stort, jag tar tacksamt emot alla ideér.
Här kommer ett tips från mig: Instruktionsböcker/garantibevis på vitvaror och elektronik har jag lagt i uppmärkta gummibandsmappar och stoppat ner i vägghängda skoskåp från Ikea, det blev väldigt lättöverskådligt. Skoskåpen funkar perfekt även till pärmar, andra papper och kanske tidningar man vill spara. Många har dem t e x till vantar, strumpor, regnkläder för de tar nästan ingen plats på väggen och är lätta att hålla rena.
       

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela