gikas

Usch, vilken dag!

Publicerad 2009-10-19 16:55:14 i Allmänt

Regnrusk ute, illamående hund, gnällig dotter som bara sov en kort stund och inte ville äta så bra, krånglande telefon, stökigt och rörigt och som pricken över i, ett brev från A-kassan som nästan fick mig att explodera! De ska ha in ytterligare intyg "för att kunna ta ställning till min rätt till ersättning"!!! 

Ska det vara så jäkla svårt att se att jag aldrig tidigare har fått någon a-kassa och punktligt betalat in mina avgifter varje månad drygt 20 år!? Alltså måste jag ha arbetat. Alla jag pratat med verkar ha samma problem så man undrar ju vad allt detta krångel ska kosta att administrera. Nu vill de alltså ha in ett intyg på minst 5 månader innan jag gick på föräldraledigheten. Har jag haft någon frånvaro så ska t e x försäkringskassan också blandas in med intyg därifrån. (Typiskt nog hade en person på mitt gamla jobb missförstått a-kassans förra begäran och skickat in ett intyg på bara en månad då jag hade semester i fjol, så därför fattas fortfarande 5 månader). Det här kan ju dra ut på tiden hur länge som helst!

Tänker på de stackare som kanske haft en betydligt rörigare situation än mig under sitt tidigare arbetsliv, kanske vikariat hos olika arbetsgivare, sjukskrivningar, vab-dagar, föräldradagar, tjänstledighet, egna firmor...En kille jag pratade med har krånglat med mail och brev hit och dit till olika myndigheter ända sedan i februari utan att ha fått någon ersättning än. 

Det står inte ens någon telefonnummer eller någon mailadress till den person som handlägger mitt ärende så att jag kan kontakta honom vilket jag tycker är bedrövligt dåligt. Tänk om man kunde få lägga tid och focus på ett nytt jobb i stället för att krångla med sånt som bara borde funka. 

I kväll ska jag i alla fall förbereda mig lite inför intervjun hos Kontorsfixarna i morgon. Se till att ha referenser och intyg att visa upp, fundera över mina bra och dåliga sidor, klädsel och annat som kan vara nödvändigt att ha koll på.
Det är nog som folk säger - att vara arbetslös kräver en hel del jobb.

     

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela