gikas

41 personer före mig

Publicerad 2009-09-01 22:53:12 i Allmänt

Min första arbetslösa dag så enligt A-kassans regler måste man besöka Arbetsförmedlingen personligen för att påanmäla sig. Följden av den regeln är att det kryllar av folk där den 1:a varje månad och arbetsbelastningen för de anställda är väldigt stressig. På min nummerlapp stod det "93" när jag kom och då betjänades nr "52". Vad ska man göra - bara att vackert vänta på sin tur och vara glad att man inte hade någon tid att passa (som många av de andra som tvingades ge upp och gå därifrån i oförrättat ärende).

Jag blir bara mer och mer brydd över hur vissa myndigheter krånglar till saker och ting. Ringde Försäkringskassan på morgonen för A-kassan vill också ha intyg därifrån för att jag har varit föräldraledig inom de närmaste 12 månaderna....eh, varför det?! Jag har ju "jobbat" (men dock varit arbetsbefriad) med full lön de senaste sex. Hur som helst så satt jag först ca 15 min i telefonkö, sen när jag talat om mitt ärende gick handläggaren och skrev ut mina papper vilket gjorde att jag fick vänta ytterligare kanske 10 min. När hon äntligen kom tillbaka så gick inte dessa uppgifter varken faxas eller mailas utan skulle skickas med post - det skulle ta en vecka! När jag postar saker tar det 1 dag så jag undrar om de tänker skicka mina papper med häst och vagn eller nåt´.

Hur som helst, nu är i alla fall "bollen i rullning" - jag ska träffa en handläggare nästa vecka och får A-kasse information om nästan en månad ( ! ), varför inte nu från början tänker jag...? Fast det har väl att göra med att man knappast är ensam om att vara arbetslös i dessa dagar. Fortsättning följer....

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela