gikas

Hur krångligt kan det bli?

Publicerad 2009-09-29 17:41:05 i Allmänt

Har varit på a-kasseinformation på Arbetsförmedlingen idag. Mannen som höll det hela var samme man som jag träffade allra första gången jag var in på AF, då jag kände mig så nonchalant bemött. Han kör en slags översittarstil som får en att kännas sig som när man satt i skolbänken och hade en lärare som mal på i en myndig ton och får det han pratar om att framstå som ytterst märkvärdigt. Han ställde frågor kring a-kassereglerna som vi rimligtvis inte borde kunna svara på, typ: - Är det någon som kan svara på varför folk under 20 år inte får sökbidrag på andra orter? När ingen svarade sa han - Va INGEN, det borde ju alla veta! Folk under 20....bla bla bla....(Ingen av oss som satt där verkade ens vara under 20)

Efter lika mycket pekpinnar och moralpredikningar som information så började jag känna mig riktigt irriterad. Varför förutsätta att man har en grupp fifflare framför sig?! Är ALLA arbetslösa verkligen lata smitare som gör allt för att få sitta hemma framför tv:n eller åka på semester på bekostnad av a-kassan och arbetsförmedlingen? Tror knappast det. De flesta av oss är säkert väldigt angelägna om att få ett jobb och fram tills dess göra vårt bästa för att uppfylla alla krav och förväntningar som ställs på oss.  

Det visade sig också att man kan förlora på att hoppa in och jobba strödagar. Hur galet är inte det! Alla borde väl tjäna på att folk jobbar oavsett hur lite blir. Där höll faktiskt arbetsförmedlaren med om att systemet slog helt fel, men talade om att det är fastställt från regeringshåll att det ska vara så. Han hoppades att det skulle ändras.

Egentligen är det helt sjukt att man pliktroget har betalat in en stor summa pengar varje år till a-kassan, men nu då man vill få tillbaka en liten del av dessa så ska det behöva vara så ofattbart krångligt. Jag skickade snabbt in mina papper tillsammans med alla intyg som behövdes enl AF. Det var de första dagarna i september. Först i går kom en bunt papper från a-kassan som sa att intygen behövde kompletteras med ett intyg avseeende tiden före föräldraledigheten. De vill alltså basera sitt beslut på vad jag har haft för mig de senaste TVÅ åren bara för att jag har varit hemma med barn. Normalt räcker det med 12 månader. Varför kan man undra? Ersättningen ska ju ändå baseras på min senaste lön....Inte konstigt att de har långa handläggningstider. Jag är rädd att jag blir utan pengar i säkert en månad till.

Jag tror att det som gjorde mig allra mest förundrad i dag var att man personligen måste besöka AF för att "påanmäla" a-kassa igen efter t e x vård av sjukt barn. Det räcker inte att fylla i det på kassakortet eller ringa eller maila - nä, man måste åka fram och tillbaka till stan för att tala om att ens barn är friskt igen!! I mitt fall 3 mil fram och tillbaka. Dessutom ska försäkringskassan i sin tur ha ett intyg från dagis från sjukdag 1 som ska skickas in tillsammans med sjukanmälningsblanketten. Hoppas på friska barn så man slipper alla sjuka regler!     

    

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela