gikas

Katamaranutflykt, del 1 (utmaning nr 2)

Publicerad 2010-08-25 14:30:15 i Allmänt

Jag tror Nils och jag är överens om att dagsutflykten med Katamaran var det bästa på hela veckan. Vi lyckades boka de två sista platserna så vi hade tur som kom med. 
 

Vår trevliga grekiske kapten berättade att vi också hade tur med vädret för normalt sett så brukar det blåsa betydligt mer i augusti. Nils kände sig lite kluven till de uppgifterna för han insåg att det hade gett bättre förutsättningar för segling.

  
De andra ca 18 personerna ombord var en familj med två ungdomar från London och resten uppspelta fransmän. Först styrde vi rakt ut mot horisonten för ett Medelhavsdopp på ca 120 meters djup. Jag vågade inte bada då för strax innan hade Nils lagat min bikiniöverdel provisoriskt med ett snöre då plastfästet plötsligt gått av. Nils däremot tvekade inte till erbjudandet.  
  

De som ville fick tolka en stund efter båten i låg fart när turen gick vidare mot en fantastiskt charmig vik.  



Här la vi ankar en timme för snorkling i det klara, turkosa vattnet. För min del innebar det en ny utmaning eftersom jag också ville kasta mig i som alla de andra men inte riktigt vågade. Den provisoriska bikinilagningen verkade hålla, så med den vetskapen bestämde jag mig i alla fall för att simma lite trots att jag sällan gör det där jag inte bottnar. Fast här såg man ju i alla fall botten och kaptenen lovade att det var hajfritt. 
   
Nils peppade att jag skulle prova ett cyklop och efter den sedvanliga betänketiden (och en avslappnande Ouzo) så tog jag mod till mig och testade. WOW - det var fantastiskt! Att man inte har gjort det här tidigare (kanske för att man kommer från en hel familj med badkrukor).  

Vad som hände efter snorklingen berättar jag mer om i nästa inlägg....forts följer.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela