gikas

Sol, bad och utmaning nr 1

Publicerad 2010-08-25 12:20:16 i Allmänt

Första dagen på Kreta låg vi ganska länge vid polen och bokstavligen stekte,  det var hur hett som helst, nästan som en gryta. Man var helt enkelt tvungen att doppa sig i poolen med täta mellanrum.



Vi insåg ganska snabbt att det var mycket skönare att gå ner till stranden där det i alla fall var lite svalkande vindar. Badkruka som man är så tvekade jag inför vågorna, men när jag vant mig så var det bara härligt.  
 
Det fanns ett flaggsystem på stranden som talade om ifall man kunde bada säkert eller om underströmmarna var för kraftiga. De sista två dagarna var det röd flagg och då märkte man att de Baywatch-liknande badvakterna verkligen var på alerten så fort någon gick för långt ut. Vågorna ända upp till axlarna ibland trots att man stod nära strand, lite för läskigt för min smak så då svalkade vi bara av oss lite snabbt.
 
Det var tur att det inte blåste lika mycket alla de andra dagarna, tvärtom så var det helt perfekta förhållanden för strandliv.

  

Den här aktiviteten såg jättekul ut, men jag är alldeles för feg för att våga prova. Nils som hanterar de flesta åkdon blev naturligtvis jättesugen och drog i gång kampanj övertalning. Som vanligt när det handlar om något läskigt som jag aldrig provat förr så behöver jag hålla ganska långa resonemang med mig själv. Det ser verkligen livsfarligt ut men jag vill ju inte missa roliga erfarenheter av ren feghet, man vet inte hur det är förrän man provat. När Nils försäkrat mig om att jag inte skulle ramla av skotern (eller dö) så gick jag till sist med på en åktur. 

En erfarenhet rikare klev jag av med ett brett leende. Även om Nils (som vanligt) inte precis höll igen på gasen så kände jag mig trygg hela tiden och det var bara roligt. Den kvarten tog slut alldeles för fort tyckte vi båda två.     

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela