gikas

Glasögonprovning

Publicerad 2010-02-11 17:11:23 i Allmänt

I dag var jag på ett nätverks-seminarium i Stadshuset på förmiddagen och då passade jag på att slinka in hos optikern och låna hem glasögon till lilla Fröken när jag ändå var i stan. Tänkte att det kanske är bättre att få prova hemma i lugn och ro för i butiken var hon så busig att man knappt hann kolla hur hon såg ut innan de flög av.

Den här lådan var spännande tyckte Ines och började prova.


- Vad tycks om de här mamma?

- Fina, men lite breda/stora och kanske fel färg (fast de fanns att få i en tjejigare variant). - De här då...?

...Också lite breda, jag tycker nog att de förra var bättre i modellen...fast de här Mumin-glasögonen tror jag blir bäst:

De sitter bra och har stora, runda bågar vilket är mest lämpligt till de tjocka glasen. Den lins som Ines ska ha är nämligen tjockast på mitten, vilket innebär att ju längre ut man kan slipa dem desto bättre. Färgen på bågen är gammelrosa och passar till det mesta. Lite Harry-Potter-look-a-like kanske, men en rysligt söt sådan.

Drygt 2600:- kostar dessa med avdragen Landstingsrabatt, halva priset på bågen och med specialslipade och behandlade glas. Beställer vi ett till par (t e x de första hon provade som är en lite större storlek) så skulle vi få betala ca 1700:- för dem. Till små barn rekomenderar de ett par i reserv eftersom det är vanligt med reparationer som innebär att de kan få vara utan i 2-3 veckor. Det är en lång tid för ett litet barn eftersom de utvecklas så mycket på kort tid. Konstigt att inte någon försäkring täcker vid glasögonbehov för det är verkligen mycket pengar som ska ut, särskilt som risken finns att vi måste byta glas redan om ett halvår då vi ska på nästa kontroll. Tur att man i alla fall kan behålla samma bågar om det blir så. Nu har vi helgen på oss att prova dem ordentligt.     

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-02-11 22:25:44

Hej !

Låter klokt att beställa två par. Jag letar ofta mina elevers glasögon, de åker av både "här och där"..... I höstas var vi ute och krattade skolgården....skam den som ger sig! Måste även intyga att det inte är gjort i en svinblink när glasögon ska repareras eller justeras!

// Marie

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela