gikas

Vad är det med hunden?

Publicerad 2010-01-07 02:15:21 i Allmänt

Det har hänt lite tråkiga insidenter med våran hund Egon på sistone som gör mig allvarligt oroad. Han är allt som oftast glad och trevlig, men ibland händer det att han visar upp aggresiva tendenser som inte alltid känns så motiverade och det fått oss att börja undra om allt verkligen står rätt till.

Jag vet att Ines har råkat göra illa honom vid ett fåtal tillfällen när vi inte varit riktigt beredda och att det kan vara orsaken till att han morrar åt henne nu när hon blir för närgången, men det har även inträffat att han blir grinig mot andra personer i situationer. Han kan t e x glatt komma fram till någon av våra vänner som han verkligen gillar, slänga sig på rygg för att låta sig klias och sen plötsligt börja morra surt. Har pratat med flera hundvana personer som håller med om att det inte verkar normalt.

Idag nafsade han åt Ines och då jag motade undan honom så fortsatte han morra ilsket mot mig i stället (men gick dock undan som jag sa åt honom). Det är ett konstigt beteende eftersom han normalt lyder mig bäst av alla och dessutom förlorat alla våra duster sedan valpstadiet. Kanske har han en hjärnskada som inte bara orsakar hans epiteptiska anfall utan även påverkar lynnet.

Jag måste rådfråga en veterinär för det går ju inte ha en hund som man inte kan lita på och som inte är trygg med barn eller måste stängas in när vi får besök. Det konstiga är att han verkligen älskar när det kommer någon, svansen går som en propeller och han vill gärna hoppa upp i knä och kela så det är väldigt märkligt att detta händer i bland. Han verkar inte ha ont någonstans, annars skulle man ju kunna tänka att det vore orsaken. 

Stackars Egon, tänk om han kunde prata så vi kunde få veta vad som är fel. Aggresivitetstendenserna kommer allt oftare och är skarpare numera så jag är rädd att det kanske inte går att rätta till. Därför känner jag att det får inte hända särskilt mycket mer innan vi måste fatta det jobbiga beslutet att ta bort honom...snyft, det vore ju för sorgligt eftersom han är en sån härlig kompis i övrigt.  
 

 
 
  

Kommentarer

Postat av: Kristina

Publicerad 2010-01-10 10:13:59

jag har läst att hundar med epilepsi kan reagera på ett anfall genom att bli aggresiva.. våran Macken har ju epilepsi och blev väldigt aggresiv mot våran andra hund (en tik) efter sina anfall dock ALDRIG mot människor utan kryper hellre upp i famnen och ligger där tills allt lugnat ner sig och blivit som vanligt.



Eviga bekymmret med små barn och djur som inte kan tala om vad som är fel...

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela