gikas

Ketchupeffekten

Publicerad 2010-01-14 16:53:30 i Allmänt

Först ingenting, sen ingenting och sen kommer allt på en gång...Ungefär så blev det nu i veckan för mig. Först jobbet som jag var nära att få, sen löftet om Excel-kurs via TRR, sen en ev möjlighet till uthyrning/konsult uppdrag via Kontorsfixarna febr-sept och nu idag ringde Skatteverket och frågade om jag var intresserad av en praktik hos dem på 3-6 månader med start nästan omgående. Konsultjobbet verkar inte så tokigt, men jag har hört att företaget har anställningsstopp så då lär det ju knappast bli någon fortsättning efter periodens slut.  

Vad gör jag nu??? Tackar jag nej till praktiskplatsen utan godkänd motivering då mister jag a-kassan. I bland får man känslan av att arbetsförmedligen har som policy att aktivera folk till varje pris och det utnyttjar arbetsgivarna som får tillgång till mer eller mindre gratis arbetskraft. Har dock nyss pratat med min handläggare på arbetsförmedlingen som till sist höll med om att utbildningen känns värd att prioritera. (Möjligheter till utbildning och ett ev "riktigt" jobb i längden borde gå före allt, men det verkade långt ifrån självklart).  

Blir man anvisad en praktikplats så sitter man ju låst där under dagarna vilket försvårar jobbsökandet och samtidigt tickar a-kassedagarna vidare. Visst får man nya erfarenheter, men det kan lika ofta vara så att man inte får ut något alls på kunskapsfronten. Tjejen på skattemyndigheten sa t o m rakt ut i telefon att de hade en sån hög arbetsbelastning just nu och att det var anledningen till att de tar in praktikanter. De utnyttjar alltså systemet i stället för att nyanställa - med arbetsförmedlingens godkännande. Liiiite motsägelsefullt kan man tycka. 

Jag tror i alla fall att Excel-kursen kommer att öppna fler dörrar för min del i vår, så just nu känns det som att det är det klokaste valet på lång sikt.         
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela