gikas

Är herrarna bättre än damerna?

Publicerad 2010-05-30 12:15:01 i Allmänt

I fredags var det party hos min arbetsgivare Kontorsfixarna under temat "barnkalas". Jag och Anna-Karin smet lite tidigare från Life för att hinna snygga till oss lite innan det var samling i deras lokaler på Park Arena där Giffarna har sina hemmamatcher. Jag såg att det var ett tjej-gäng som tränade när vi kom dit och då kom jag att tänka på att tiderna förändrats.   

Jag har själv spelat en match i Park Arena, dåvarande IP, för många år sedan. GIF Sundsvall hade faktiskt ett eget damlag en gång i tiden, men eftersom det fanns många trångsynta herrar i Giffarnas ledning som ansåg att tjejerna bara var i vägen, kostade pengar och förstörde planen för herrarna (!) så bröt sig tjejerna ur klubben och bildade sin egen förening, Sundsvalls Damfotbollsförening, SDFF. Det var med dem jag spelade och vi fick på nåder komma in på arenan och spela den där cup-matchen minns jag, så de ojämställda gubbarna måste ha funnits kvar i styrelsen för IP trots att det gått flera år sedan de gjorde sig av med damlaget.
 
Jag har aldrig fattat grejen med att tjejer jämförs med killar i vissa sporter, men inte i andra. Det finns massor av hånfulla män som än i dag klankar ner på fotbolls-tjejer, men ingen av dem säger något om att Anja Persson, Therese Alshammar eller systrarna Kallur är betydligt "sämre" än killarna i sin sport. Mycket märkligt synsätt som konstigt nog lever kvar även fast tjejer tack och lov med tiden blir allt mer accepterade som utövare av traditionellt "manliga" sporter.     

  

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela