gikas

Skellefteå

Publicerad 2011-08-06 17:13:22 i Allmänt

Hade en lugn och skön minisemester hos släktingarna i Skellefteå. Först anhalt blev Lövånger där min mamma kommer i från. Hon hade möte med gamla klasskamrater för att planera 50-års jubileum sedan examen från realskolan som det hette då. Jag, pappa och Ines fördrev tiden med lunch på ett mysigt café och flera andra roliga aktiviteter, kyrkbyn, minibyn, jätteschack och lekparken. Älskar att ströva i gamla miljöer och fantisera över hur folk levde där då. Kyrkbyn i Lövånger är numera vandrarhem, men pappa minns och kunde berätta hur de små husen användes förr i tiden.
När mamma´s möte var klart åkte vi vidare till fabriken där Lövånger´s bröd bakas och handlade billigt tunnbröd av olika varianter, underbart gott. Sen väntade morbror Martin och hans Elsy i Medle där vi sov i deras husvagn under vistelsen. Har konstigt nog inte lyckats få med dem på bild, men jag kan visa den här söta flickan som stortrivdes bland blommor och bär i deras trädgård. Hon är jättenöjd över de riktiga bebiskläderna och klänningen som jag köte åt henne och dockan på rea i stan. Att köpa bebiskläder i stl 50/56 stället för dock-kläder har flera fördelar - de är både finare, mer hållbara och billigare (om man köper dem på loppis eller rea).
En kväll blev det surströmmingsskiva i Medle så premiären härmed avklarad. Vilken tur att de sura firrarna inte förbjöds av EU som det pratades om ett tag.
En annan dag fick vi komma på lunch i stugan hos faster Ann-Christine och Lasse Liten (som Ines sa, hihi). De har ett toppenfint ställe i Boviken nära Kåge. Blondinen är min söta kusin Marie som jag fnittrade mycket ihop med som barn.
Kom hem igår efter en ca sju (!) timmar lång bussresa med Ines. Fattar inte varför det ska behöva ta så lång tid. Det är ungefär lika långt tilll Stockholm åt andra hållet från Sundsvall sett men då går resan nästan två timmar snabbare om man tar en direktbuss. Som tur var hade jag laddat med mycket underhållning till skruttan som faktiskt var riktigt tålmodig. Den bärbara DVD:n gjorde succé.
- Det här var spännande mamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela