gikas

Orka klaga

Publicerad 2011-07-15 16:22:41 i Allmänt

Jag prenumererar på tidningen Drömhem & Trädgård och nu senast när den dök upp i brevlådan så kom det två exemplar av samma nummer. Konstigt tyckte jag, men gav bort den ena till grannen och tänkte inte så mycket mer på det, tills idag då det damp ner ett brev om att min prenumeration har avbrutits p g a utebliven betalning. Va?! Jag var helt säker på att jag har betalat för sex nummer. Har ju t o m nyttjat premien i form av en ansiktsbehandling. Skickade därför genast iväg ett mail som bestred fakturan/påminnelsen. Ganska snabbt kom ett mail tillbaka med förklaringen att de dubbelregistrerat min beställning och att jag kunde kasta den senaste fakturan. Bra så, hoppas nu bara att mina resterande tidningar kommer som de ska.

I allmänhet tror jag att folk är alldeles för dåliga på att klaga när det blir fel, när man får dålig mat, skadade produkter eller kläder som går sönder alldeles för snabbt. Vi har blivit för bekväma och accepterar alldeles för mycket, nästan så att vi räknar med att varor med relativt lågt pris inte håller så länge. Slit och släng, fast man hinner nästan inte slita.
När jag var ung så var det en tydligt kvalitetsskillnad mellan dyra och billiga plagg. Minns särskilt en Boomerang-tröja som höll i evighet, tvätt efter tvätt utan minsta vridning eller blekta färger, den såg ut som ny trots flitigt användande i säkert fem år. Vitvaror, tv, stereo och sånt höll nästan alltid i minst 10-15 år - garanterat. Nu verkar det som att man har tur om elektronikvaror håller i fem år, ibland kan man faktiskt undra om tillverkarna programerar in ett litet virus som utlöses direkt efter garantitiden har gått ut. I mina ögon är det skandal att man ska behöva lämna in sprillans nya mobiler, datorer eller t o m bilar på lagning samma vecka som man hämtat ut dem - det verkar inte helt ovanligt. Kan inte påstå att det var bättre förr (vi hade ju inte ens mobiler och datorer) men visst sjutton höll prylarna mycket längre.
Jag sparar kvitton på det mesta för har man det med sig så är det sällan eller aldrig några problem att få ersättning när man reklamerar en vara. Fast jag är precis som alla andra alldeles för lat för att ta mig för att klaga de flesta gångerna, särskilt om det handlar om mindre summor, men å andra sidan tror jag att vi allihop skulle tjäna på att gå tillbaka med dåliga varor för då skulle tillverkarna tvingas höja kvaliteten. Samtidigt kanske vi konsumenter borde fundera över vår inställning till lågpris och börja betala lite mer för bättre grejjer. Det värsta i dag är dock att ett högre pris inte alltid är synomymt med bra kvalitet, det har också ändrats med åren. Nu måste man nästan vara sin egen produktspecialist för att hitta det som är prisvärt och det är minst lika jobbigt som att göra en reklamation.
Vill du läsa mer om din rätt att klaga, klicka på länken:

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela