gikas

Midsommardagen

Publicerad 2011-06-26 01:31:25 i Allmänt

Vi hade laddat för en sväng ut till Birsta för att äntligen få byta ut tjockis-tvn mot en platt, men som tur var så kollade jag öppettiderna innan vi åkte och såg att det var stängt. (Inte konstigt alls eftersom det är en röd dag, men det tänkte vi inte på från början). Det blev städning istället för min del, medan Nils jobbade med att få igång elen i köket. Snacka om att belysning är oerhört viktigt i inredningen, både rent funktionsmässigt och inte minst estetiskt. Nu börjar det likna ett hem här igen och jag är såå glad för det.

Brorsan André sover över här för han var på Alnö igår och firade midsommar hos sina Sundsvalls-polare. Idag stannade han dock hos oss så vi fick chansen att umgås lite. I en av Nils båttidningar hittade jag ett grillrecept som såg så gott ut att vi var tvugna att testa det ikväll. Först blev det ett glas kallt, vitt vin och jordgubbar på altanen precis när solen tittade ut bland molnen. 
 
Det är så himla underbart att kunna laga mat i köket igen så det känns ännu roligare att testa nya recept. Måste säga att det här var toppen-gott och kan dessutom varieras hur mycket som helst. Vi grillade kycklingfileér som jag fyllde med pesto och parmesanost och smörjde in med glaze-olja. Man kan fylla med en massa annat också, t e x soltorkade tomater, mozzarella, skinka, vitlöks- eller ädelost. Bara fantasin sätter gränser.

Till kycklingen gjorde jag en bulgursallad med blandsallad, körsbärstomater, grillade paprikabitar, grillad rödlök, fetaost och några droppar citron.

Ella fixade efterrätten som var grillspett med jordgubbar, banan och maschmallows. (Man kunde även använda ananas, men det hoppade vi över)

Som avslutning på kvällen spelade vi Plump (ett kortspel för er som inte vet), men jag tänker inte tala om hur det gick.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela