gikas

Härlig promenad

Publicerad 2011-09-10 19:08:55 i Allmänt

Jag och Ines har varit ute på en skön långpromenad som gick via hästhagar, kohagar, svamp- och bärskog. Mycket att se och göra med andra ord. Vi passade på att tacka för all god mjölk som vi brukar få från de här sammetsögda djuren.
Den här kossan var lite extra söt med sitt fina hjärta i pannan.
Jag tycker det är tråkigt att det börjar bli allt mer sällsynt med kohagar i det svenska landskapet, när jag var barn så såg man dem lite överallt på landet. Därför är det kul att vi har en stor mjölkbonde på så nära håll att Ines fick chansen att studera dem ordentligt. Jag förklarade var mjölken kommer ifrån och det tyckte hon var jättespännande. Synd bara att det snart kommer att gå en fyrfilig motorväg genom den här idyllen när nya E4:an står klar år 2015.
När man passerat alla häst- och kohagar så kommer man till en bit där det bara är skog och där passade vi på att titta efter lingon som Ines gillar. Det fanns dessvärre inga mängder av bären, men desto fler svampar i alla möjliga modeller att titta på. Jag är ingen stor svampälskare och har ingen aning om vad de heter eller vilka modeller som är ätbara, men de är roliga att titta på i alla fall.
De här som Ines håller i kände jag i alla fall igen, det var två härligt gula kantareller som vi självklart valde att ta med oss hem. Synd bara att vi inte hittade fler trots ihärdigt sökande. Jag har aldrig förr plockat svamp, men nu blev jag faktiskt sugen att ge det fler försök. De som vet säger att det är ett bra svampår så det borde inte vara alltför svårt att få ihop ett antal bara man letar på rätt ställen.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela