gikas

Surrigt värre

Publicerad 2009-05-03 21:24:07 i Allmänt

Två av de absolut största humlorna jag sett kom på besök inne hos oss idag. Jag lyckade först fånga den ene i Ines pipmugg och direkt efteråt upptäckte jag nr 2 i hallen som var minst lika stor. Det blev en liten utmaning att försöka fånga dem i samma behållare utan att göra dem så förbannade att de skulle attackera mig. Till Ines stora förtjusning så lyckades det och hon var väldigt fascinerad av de fina humlorna som surrade runt i hennes mugg. Den ene var gul och svart-randig och den andre brun och svart med lite vitt så det måste ha varit olika arter. (Humla som humla trodde jag) De är faktiskt rätt söta med sina ludna knubbiga kroppar fast man vill ju inte direkt vill ha dem som husdjur inne.

Nu hoppas jag bara att detta var en engångs företeelse med dessa två krabater. I fjol hade vi nämligen massor av humlor inne (särskilt i vårat sovrum) och då var det tydligen ett bo under listen mot ytterväggen. Som tur var så fick vi bort det när Ines föddes för man var ju rädd att de skulle ramla ner någon i hennes säng.

Synd att batteriet i kameran tog slut för det var läge för en kanonbild när Ines försökte dricka upp humlorna i sin pipmugg :-))

PS. För de som undrar kan jag hälsa att humlorna inte trivdes som sambor för de flög direkt åt skilda håll när vi öppnade locket....Ute så klart, där de hör hemma.   

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela