gikas

Hårda bud på AF

Publicerad 2009-09-08 16:18:38 i Allmänt

Min handläggare på Arbetsförmedlingen verkar vara en härlig personlighet, säkert ganska drivande men samtidigt gladlynt och mänsklig. Jag gruvade mig lite för att träffa henne för man vet ju aldrig, tänk om jag får en grinig och nitisk typ som inte har någon som helst förståelse för just mig och min situation och bara matar mig med jobb-matchningar som jag inte vill ha. Jag fick information om att handläggaren kommer att skicka ut lämpliga jobb som jag tvingas att söka för att få behålla A-kassan.

När hon berättade att det var en myt att man slipper söka jobb på andra orter när man har små barn så kände jag en stor oro komma krypande. Det fanns bara 4 särskilda kriterier som kunde göra att man undantogs från den regeln, bl a att man hade barn med särskilda behov eller handikapp. Sen sa hon att om den andre vårdnadshavaren hade skiftjobb så var det också skäl nog, eller barn med växelvis boende....Puuuh, tack och lov för Nisses skiftgång säger jag!!! Hur i hela friden skulle vi få "pusslet att gå ihop" om jag skulle få ett jobb på en annan ort?! Jag klarade mig med nöd och näppe, men tänk vilken mardröm för andra som tvingas söka land och rike runt trots att familjen trivs här. Hårda bud. Fast samtidigt sätter ju alla dessa regler press på folk att verkligen "jobba för ett jobb" och det är väl det som är syftet.

Jag fick med mig en jobbmatchning och det var Kontorsfixarna som söker ekonomiassistenter. Kanske man blir uthyrd någonstans...?

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela