gikas

Datanörd

Publicerad 2010-01-20 20:11:02 i Allmänt

Ines fick sin andra svinis-spruta igår och var hur pigg som helst efteråt, men i natt fick hon feber och var lite gnällig så vi valde att hålla henne hemma från dagis i morse. Då blev det plötsligt full fart igen så vi trodde att det var som vanligt igen, men nu i kväll så tycker jag att hon mattades av lite och verkade loj på något vis, somnade väldigt tidigt.

Nils fick vara hemma från båtbygget och ta hand om henne för jag är tvungen att ta itu med mina datakurser och det är snudd på omöjligt att kunna koncentrera sig med en 2-åring bredvid. Jag valde att börja från scratch med datakörkortet för att se om jag missat något väsentligt och kanske få en bättre förståelse för hur allt är upplagt och hur "basic-programmen" funkar. Mycket kan jag ju redan, men de avsnitten är ju bara att hoppa över. Däremot blev jag besviken över att det var en sådan gammal version, ända från år 2000, för på 10 år har det ju hänt massor i datorernas värld. De pratade t e x om disketternas uppbyggnad och kapacitet och för att klara de efterföljande testfrågorna så var man ju tvungen att lyssna även på sånt. (Jag höll nästan på att somna ett tag). 

Jag hann bara med den första delen innan Nils åkte på jobbet och lämnade Ines åt mig, men faktiskt var hon så pass lugn och lekte själv att jag kunde knappa in mig på en mer intressant kurs i digitalfoto. Det har hunnit hända en hel del teknikmässigt på den fronten också, men just photoshop-avsnitten sög jag åt mig som en svamp. Det verkar hur kul som helst att lära sig möjligheterna som finns i det programmet. Att så enkelt (nåja) kunna förbättra och göra roliga varianter med sina sina bilder. Jag MÅSTE bara lära mig det där! 

Nu känner jag att ögonen bör få vila från skärmen som jag stirrat på hela dagen. Ines har lagt sig och jag ska nog röja undan lite och byta sängkläder. Det är så himla härligt att krypa ner när det är nytvättade lakan i bingen.    

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela