gikas

Nyskördat

Publicerad 2010-07-18 13:43:48 i Allmänt

Jag minns barndomen i Skellefteå när vi sprang barfota hemma hos mormor eller farmor och åt fritt ur trädgårdslandet. Hur underbart var inte det?! Där fanns så mycket gott; jordgubbar, hallon, vinbär, ärtskidor, tomater, morötter, rädisor, sallad, potatis mm. Hemodlat smakar så mycket bättre än det man köper i affärerna så drömmen vore ju att ha alla dessa bär och grönsaker i fina, välskötta odlingsbäddar hemma. Har gjort ett litet försök med ett par pallkragar, men det har gått si sådär, inte i närheten av trädgårdslanden jag minns men faktum är att det finns både vinbär, jordgubbar och lite smultron att mumsa på - alltid något. Lediga dagar går vi ut och plockar precis så att det räcker till fil-frukosten. Vill att barnen ska få med sig samma känsla som jag hade när jag var liten och plocka dessa solvarma bär alldeles själv och äta så mycket de vill.      



Jag vet inte om det är tant-åldern eller alla konstiga innehållsförteckningar nu för tiden som får mig att börja längta efter allt mer hemmagjort. Man slipper inte bara tillsatser utan det smakar ju så mycket bättre också. När vinbären mognat tror jag att vi ska göra ett försök att både safta och sylta, det är ju faktiskt inte speciellt svårt.  

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela