gikas

Konsten att piffa upp en falukorv

Publicerad 2009-04-13 18:05:20 i Allmänt

falukorv
Falukorvar är väl bra tråkiga....fast billiga (kanske det är just därför de är så tråkiga och smaklösa förresten?). Ändå köper vi dessa korvringar rätt ofta av flera anledningar; Bra pris, går lätt och snabbt att laga och räcker till alla. Korv och makaroner med ketchup/senap och lite riven ost....av någon konstig anledning går det alltid hem hos ungarna som äter med god aptit, men själv skulle jag önska att man fick använda lite fler och roligare ingredienser än så utan att mötas av höga protester varje gång. Inte för att de är speciellt kräsna, men ju enklare desto godare verkar de tycka.

Nu senast kokade jag grönsaker tillsammans med falukorvsbitar i en gryta och serverade kokt potatis och en kall senapssås till - superenkelt och riktigt gott tyckte jag och Nils men Ella rynkade direkt på näsan och tog en minimal portion. Det är en fin konst det där, att hitta på mat som tilltalar både barn och vuxna. Min fantasi vad det gäller mat har förbättrats betydligt genom åren, men ibland tar det tvärstopp och då är vi genast tillbaka till korven & makaronerna igen. 

Är det någon som läser det här som har ett fantastiskt falukorvsrecept, eller något annat gott och barnvänligt recept som går snabbt att sno ihop så är jag tacksam om ni kan dela med er av det. Gärna fisk för det äter vi alldeles för lite av.      

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela