gikas

Konsten att börja kliva upp tidigt

Publicerad 2009-08-20 23:06:10 i Allmänt

Inte min starka sida eftersom jag är en typisk nattmänniska. Fast nu när Ines har börjat på dagis så är det bara att ta tjuren vid hornen och vända tillbaka dygnet. Halv åtta är ju knappast vråltidigt, men det kändes motigt när klockan ringde. Eftersom lill-fröet sov fortfarande så började jag med en skön dusch för att vakna till.

Efter frukost promenerade vi till dagis tillsammans med Josefine och Elias som också håller på och skolar in. Den här dagen stannade jag och Ines mellan 9 och 11 vilket innebar att vi fick vara med på samlingen och uteleken. Ines gick först omkring med stora ögon och kollade på alla lekande barn, men sen ville hon också prova det de gjorde. Gungorna var jättekul och när hon fick cykla trehjuling var lyckan total. Mig struntade hon fullständigt i,  jag hade lika gärna kunnat gå hem :-) 
 
Jag tror faktiskt att Ines övervann sin "sandfobi" också, för innan vi gick hem så satt hon och grävde länge och väl. 

Resten av dagen gick åt till....ja, allt möjligt....ni vet, vardagsbestyren som aldrig tar slut. Svärmor kom och hjälpte oss att plocka in vinbär från buskarna. Dessa fantastiskt smarriga bär som man kan göra så mycket gott av. Vi har bara tre buskar, men de ger otroligt mycket skörd. Allt detta tog vi in idag, men det syns knappt på buskarna att vi plockat.

De här ska bli saft och gele´, men jag ska nog också passa på och baka någon kaka med bär i. Fast det allra godaste är nog på vintern när man plockar fram en ask sockrade bär från frysen och äter dem halvtinade som godis, mmmm. 

Undrar hur det ser ut med blåbär i skogarna? Jag köpte ju lite bra-att-ha-plockar-grejer för ett tag sedan så det vore inte helt fel att gå ut och rafsa ihop en hink innan det är för sent. Blåbär ska ju visst vara bra mot allt har jag hört, nyttiga som tusan. Goda är de ju också, en näve i morgonfilen slår det mesta tycker jag.
  
(Bara man inte stöter på någon nalle som får för sig att bären är hans....gulp)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela