gikas

2:a adventshelgen

Publicerad 2009-12-07 00:40:31 i Allmänt

Jag har varit utan dator hela helgen så nu har jag lite abstinens. Känns nästan som att man tappar kontakten med omvärlden då, ha ha. Nils har jobbat 12-timmars skift och de större barnen har inte varit här och då tycker jag det är lite trist att sitta ensam framför tv:n. Är ingen film-människa heller så det var inte mycket att se. Då hittar jag faktiskt mer som roar genom datorn. 

Dagtid har jag i alla fall hittat saker att göra i helgen. Har "julat" och gjort mysigt inne. Försökte ta några bilder, men jag får inte till det riktigt bra med kamerna när det är dåligt ljus...nåja.
  

Sen har vi shoppat lite fler klappar och hunnit med ett besök på Norra Bergets julmarknad. I fjol var det snö och stora flingor i luften, men den här gången duggregnade det så stämningen blev inte riktigt densamma även fast det är en fin och gammeldags marknad med mycket hantverk och hemmagjort. 


Ines fick träffa självaste Tomtefar inne i en liten timmerstuga, men hon var väldigt tveksam till att hälsa på honom och ville inte smaka på godiset i hans korg. Ska bli kul att se hur hon reagerar på julafton.
 
Innan vi åkte hem guidade jag Nils till den lilla timmerkojan längst bort i skogen där jag visste att han skulle trivas. (Det var höjdpunkten för mig i fjol och då var inte han med)

En trubadur satt och spelade och sjöng (bl a Dan Andersson och Evert Taube). Dessutom berättades hur de levde förr och vi bjöds på kaffe och kolbullar som stektes över öppen eld. Kojan var full av både Sundsvallsbor och utbytesstudenter från ett flertal länder som sjöng med och klappade takten. Riktigt gemytligt för oss, men de som arbetade och levde där förr hade inte lika trivsamt fick vi veta. De fick hänga sina blöta stinkande kläder runt elden och sova med hatten på för att håret inte skulle frysa fast i väggen, huga.   

I dag har jag och en tjej som heter Katarina varit halvvägs till Hassela. Min cad-kurs-kompis Lisa och hennes fru Ulla bjöd in till Ljus-party. Jag är ingen stor fan av Party Lite (som det heter), men det var roligt att träffas och få se hur de bor. Damerna hade dukat upp ett härligt buffe´bord med sallad och div snacks. Dessutom fick vi smaka av det ljuvliga tunnbrödet som de gjort dagen innan i bagarstugan. Jag fick flash backs till min farmor som bakade ett ännu tunnare, sprött bröd som jag älskade som barn. 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela