gikas

En weekend som by-bo

Publicerad 2009-07-27 23:48:26 i Allmänt

Sidsjö, där Nils och hans hans mamma har stugan ihop, är en liten by utanför Bräcke i Jämtland. Egentligen finns det inte många aktiviteter där som normalt intresserar mig, men på något sätt så trivs jag ändå när vi åker dit. En lagom dos "byboliv" känns avslappnande och skönt naturligt (men sen längtar jag hem till alla bekvämligheter och känslan av att få klä upp sig och stoppa fötterna i ett par snygga högklackade i stället för tofflorna och stövlarna). 

Nästan direkt när vi kom till stugan så ville Nils ut och fiska. Ingen av tjejerna nappade ( ! ) på förslaget, men jag överraskade älsklingen och hängde på för en gång skull. Fiske är verkligen inte min grej, men jag brukar försöka tänka utanför ramarna någon gång emellanåt bara för att inte fastna i gamla vanor och föreställningar. Dessutom blev ju Nils glad och fick en liten extra glimt i ögonen. Det var faktiskt riktigt romantiskt med bara vi två i den lilla båten och solnedgången i bakgrunden, hi hi. 
  

Våra vilt-safarin har jag redan berättat om, men andra återkommande aktiviteter när vi åker till stugan brukar bli ett och annat loppis, vedhuggning, caféunderhållning och spontana besök i andra stugor omkring. Den här roliga bonaden satt på väggen hos närmaste grannen och den symboliserar verkligen det avstressade livet på landet. 
 
Jag och tjejerna gjorde också en utflykt till Getgården i Hunge och köpte lite delikatesser till en kväll när Maria och Hasse kom på besök i stugan. Den hemmagjorda äppelsåsen var fantastiskt god till de olika getostarna.  


Nils tog fram Murrikkapannan och gjorde en god kycklingwok till middag åt gästerna.

Efter all den goda maten vi proppat i oss så tog vi med oss gästerna på en trevlig kvällspromenad till några av Nils släktingar längre bort efter vägen. Inte ett vilt djur i sikte nu heller, men så var det ju ett ganska glatt gäng som traskade i mörkret så vi hördes nog vida omkring.  

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela