gikas

Konsten att spara 1600:-

Publicerad 2009-10-05 13:43:26 i Allmänt

Nu ska jag berätta vad som luktade så illa i vårt kök igår (och som luktar fortfarande). Nils håller nämligen på och "bakar" - han bakar sitt eget snus! Det är ganska bra för nu upptäcker han faktiskt själv också hur illa det stinker. Jag var tvungen att fota när han stod och vispade ihop sin tobak halvvägs ut genom fönstret, ha ha. 

Sen skulle allt ner i två plastlådor och in i ugnen på 90 grader i 24 timmar. 
 

Nils köpte den här satsen när vi var på jaktmässa i somras och betalade 400:-, slutresultatet blir ca 2,5 kg snus vilket skulle kosta honom drygt 2000:- att köpa i butik. Alltså blir besparingen ca 1600:-. Gör han detta ungefär varannan månad så blir det ju betydligt mycket mer pengar kvar i plånboken varje år. Helst skulle jag vilja att han slutade helt, men eftersom han inte har den motivationen som krävs så är det inget alternativ just nu.

Snuset har nu varit inne i ugnen i snart ett dygn och konstigt nog har jag vant mig lite vid doften så att det i alla fall går hyfsat att vistas här. Hoppas bara inte att allt vi stoppar in i ugnen efter det här kommer att smaka snus och hoppas att tobaksdoften försvinner så fort det är klart.
 
Jägarsnus heter satsen, och han fick med extra snusdosor + en valfri smaksättare (enbär) som han tänkte testa i någon dosa. På mässan fick han en provprilla som tydligen smakade helt ok så jag hoppas att hans egentillverkade duger det också. Gå in på www.swedmax.se och läs mer om hemmagjort snus.   

Kommentarer

Postat av: cenela

Publicerad 2009-10-05 22:12:11

Lycka till Nisse :)

Cenela

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela