gikas

Skogsmulle

Publicerad 2009-10-08 23:37:16 i Allmänt

Fick totalpanik i förrgår kväll då jag insåg att det var vår familj som skulle ha föräldranärvaron tillsammans med två andra på dagisets dagsutflykt i går onsdag! Det innbär att man ska ha förberett mat till hela gruppen. Har haft så hektiskt här hemma på sistone att jag/vi hade totalt missat det. (Nils var inte ens hemma, han åkte på studiebesök till Norge med jobbet och hinner inte mer än hem på fredag så åker han vidare till Jämtland och jagar). 

Hade sån tur att det var mer ordning på de andra för allt var förberett och fixat när jag kom till dagis med svansen mellan benen, andan i halsen och Ines i vagnen. Efter erkännandet var det bara att sätta igång med att packa ihop allt som skulle med på utflykten och samla ungarna i karavan för promenad till Mulle-byn i skogen. Kvällen innan var det ruskigt väder med regn (snudd på snö) och blåst, men just den här dagen var det strålande sol så det var faktiskt underbart att vara ute. Min insats vid matlagningen bestod i att tärna falukorv.

Här är ett superenkelt uterecept: Potatistärningar med lök, krossade tomater, majskorn, falukorvstärningar och kryddor. Vi stekte på en Muurikka över öppen eld och ungarna åt med god aptit när de kom tillbaka efter sina aktiviteter i skogen.  

Jag var helt slut när jag kom hem, det hettade om kinderna och jag ville bara sjunka ner i soffan. Fast det gick ju inte eftersom det var några ungar här hemma också som ville ha käk, plus diverse annat som skulle göras. Kände att förskolepersonal gör det bra som orkar ha det så här varje dag. Härliga ungar, men så många på en gång...pust...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela