gikas

Teknikens under

Publicerad 2010-01-21 21:44:38 i Allmänt

Kalla mig oteknisk eller omodern, men jag har inte ens haft koll på att man ta svart/vita foton direkt bara genom en inställning i kameran, nu vet jag. I går kväll laddade jag dessutom hem ett gratisprogram för redigering av bilder (paint.net) som tydligen är en förenklad version av Photoshop. Finns t o m översättning till svenska att ladda ner så det ska jag nog ta och göra idag. Det är lite knepigt att förstå alla kommandon annars. 

Det är mycket att lära sig och jag gjorde fel hela tiden, men jag lyckades till sist åtminstone ta reda på hur man åtgärdar röda ögon, beskär, tar bort färgerna och "softar" bilden. Jag utgick från en bild som Nils tog då vi skulle ut en kväll. Så här såg det ut innan:

Så här blev det efteråt:

Hur kul var inte det här, jag blev helt faschinerad direkt! Vill lära mig allt jag kan för med den här teknikens hjälp behöver man inte längre bli alltför besviken om inte en bild blir så bra som man tänkt sig direkt. Det är ju ganska ofta som det är störande saker i bakgrunden, lite suddigt eller knepiga färger. Röda ögon blir det typ jämt. Allt sånt går fixa. Man kan ju ta bort skavanker också, men det känns alltför fuskigt. Jag kan härmed göra om vilken bild jag vill till svart/vitt utförande och det är ju supercoolt bara det!!     

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela