gikas

Ett slags överförmynderi

Publicerad 2010-01-16 00:08:03 i Allmänt

En ganska omtumlade vecka, med alla möjligheterna som figurerade för mig. I går kändes det som om allt löste sig till det bästa, men efter telefonmöte med Trygghetsrådet så blev jag osäker på fortsättningen igen. Jag trodde det var klart att jag skulle få gå en Excel-kurs, men nu då jag inte längre är aktuell för jobbet så backade min "coach" och vill att jag först går igenom deras interna klickdatakurser i ämnet. Det i sin tur kan ju leda till att Arbetsförmedlingen börjar muttra och vill ha ut mig på praktik. Jag går jättegärna på en praktik om det är för att lära eller om möjligheten finns till ett jobb, men inte gärna för att sitta och beta av högar åt en myndighet som egentligen borde anställa i stället för att utnyttja arbetslösa. 

Tänk att allt ska vara så krångligt, att det ska vara sånt överförmynderi när man blir arbetslös. Varför finns det ingen förnuftsmässig anpassning till individens behov och önskemål. Varje normalt fungerande person vill ju skaffa sig ett jobb och gör vad som krävs, så då borde man lägga tvångsåtgärderna på den lilla klick som inte sköter sig i stället. Förresten tror jag att många av dem tappar greppet och viljan p g a hur de behandlas. Det gäller att ha ganska mycket självförtroende att "ta av" när man blir arbetslös och det är ju inte alla som har det. Som tur är har jag en del kvar av den varan - än så länge - så jag har gott hopp inför våren.    

Äsch, nu är det fredagkväll och jag vill tänka på något roligare. Nils ska iväg och jobba natt men innan dess ska vi leka med lill-hjärtat som är full i bus, äta en god middag, slötitta på Let´s Dance och proppa i oss en massa onyttigt gott. Ha en trevlig helg alla vänner!   

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela