gikas

Matlagning

Publicerad 2011-01-08 15:59:05 i Allmänt

I går åt vi en supergod kycklingrätt som Nils lagat i lergrytan som han fick av mig i julklapp.

Jag kommer ihåg att lergrytor var poppis någon gång i slutet av åttiotalet eller början av nittiotalet, alla hade en men ingen använde den. I alla fall inte vi, fast å andra sidan så var vi unga och väldigt oerfarna på matfronten. Det blev pasta var och varannan dag med tillhörande korv eller köttbullar. Lyckan var stor när de billiga nudelpaketen dök upp i affärerna. 

Sedan dess har det hänt en hel del med både kunskap och intresse för mat. Jag tror att det var något kockprogram på tv som fick mig att få upp ögonen och inse att det fanns annan föda än pasta och att det inte verkade speciellt svårt att göra heller. Matlagning började bli ganska roligt och tillsammans med min man så vågade vi prova nya smaker och t o m improvisera när någon ingrediens saknades i kylskåpet.

Däremot blir det ganska stora kontraster mellan god, lagad mat och det där man snor ihop när kylskåpet är tomt eller när man har 5 minuter på sig att ge familjen föda. Då ramlar man lätt tillbaka till den där tiden när "krydda" var likställt med lite riven ost på pastan. Idag fick tjejerna rester av kyckling-grytan, Nils tömde en sillburk från julen och jag åt en potatis med några kalla, torra salamibitar - mums filibabba! 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela